Föräldrautbildning

Idag har vi varit på vår första föräldrautbildningsträff. Vi var ett sällskap på sex par som väl egentligen bara hade våra graviditeter gemensamt. Alla andra var så unga! Jag kände mig verkligen som tanten i sällskapet. Vi fick en föreläsning om graviditetsbsvär och delades sedan upp killar för sig och tjejer för sig för att diskutera lite olika frågor. Inget av det gav särskilt mycket egentligen måste jag säga.

Nästa vecka ska det visst handla om förlossningen och det vankas studiebesök på förlossningsavdelningen. Det hade varit mer intressant, men då är jag bortrest med jobbet och missar det alltså. Och att herr Ericsson skulle massa sig dit själv... ja, sannolikheten är nog större att han föder vårt nästa barn om man säger så!

Jag är lite tveksamt inställd till det här med föräldrautbildning som ni märker. Du som deltagit i liknande övningar, har du haft något utbyte av det och i så fall vad?

Kommentarer
Postat av: Hallakulle bygger bo

Vi har varit på tre utbildningstillfällen. Alla i en gigantisk aula på Södersjukhuset. Det har bara varit att gömma sig i mängden av människor. Eftersom förstföderskor i Sthlm är så gamla, var jag nog normalgammal i sällskapet ;)

Utbildningen har varit okej, inte mycket mer. Det har handlat om förlossning (bästa passet), amning (upprepning i 3 timmar om hur bra bröstmjölk är), föräldrarskapet (bra påminnelse om att strunta i alla krav och måsten som andra lägger på en).

Vi har dessutom gått en profylaxutbildning, vilket har varit det bästa i sammanhanget (även om vi fick betala själva).

Oj det blev mycket text... Trevlig helg!

Postat av: Malin S

Först och främst, grattis till den kommande bebisen =) Visst är det en spännande tid och nu känns det som man kan börja räkna ner (vi har BF den 21/7). Ang. försäldrautb. så kan jag inte påstå att den är revolutionerande bra. Men endel bra snappar vi upp och det är trevligt att träffa de andra i gruppen (eller ja, det är typ två par som verkar vettiga ha ha). Ha det bra !

2009-06-02 @ 22:46:11
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback