Besök i underjorden

En av de stora fördelarna med mitt jobb är att jag får lära mig en himla massa mer eller mindre intressanta saker. De senaste två dagarna har jag till exempel spenderat på Äspö (vid kärnkraftverket) utanför Oskarshamn, där ett gäng lärare drillats i konsten att göra skolan mer "klimatsmart".

Som en del av detta gjorde vi ett studiebesök i Äspötunneln där forskningen kring slutförvaret av kärnbränslet sker. Jag hade inte varit där sen jag gick i skolan så det var verkligen intressant.

Visste ni förresten att leran (bentonitlera) som är tänkt att användas som buffert mellan kapslarna med använt kärnbränsle och urberget är samma sort som används som kattsand!?


65514-199

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback